tässä vaiheessa vuotta haluan alkaa laittaa pesääni talven varalle. minua houkuttelevat kaikki kesän aarteet, etenkin ne syötävät.

tahtoisin kuivata, pakastaa ja säilöä kaiken tämän kesän energian ja voiman, jotta voisin talvella riemuita "mansikkarapsusta", herkkukurkuista ja kuivatuista omenanpaloista (tosin niiden aika tulee vasta myöhemmin).

tähän aikaan vuodesta alan myös haaveilla tulevien vuosien ravinnon hankinnasta. selailen villivihanneksista kertovia kirjoja ja vannon, että ensi keväänä lähden saksien kanssa luontoon hankkimaan herkkuja. haaveilen omasta kasvimaasta, sellaisesta Helsingin kaupungin vuokrapalstasta, jolla voisin kasvattaa herneitä, papuja, porkkanoita, perunoita, orvokkeja, kehäkukkia ja krasseja. ja tietenkin unikkoja, vaikka niitä ei ehkä voikaan syödä.

muutenkin olen alkanut miettiä ravintoani. miksei sitä arjessaan oikeasti tee sellaista ruokaa, jonka kokee hyväksi ja terveelliseksi? olen ruoanlaiton olmi, joka vain haahustaa ympäriinsä yosan ja karjalanpiirakoiden voimin.

tahtoisin idättää. syödä hedelmiä. ja pähkinöitä. ja siemeniä! ja tehdä ruokaa. lisätä hunajaa porkkanoihin. ja ehkä jotain kuminaa. kokeilla kaikenlaista.

tavallaan olen sitä mieltä, että olen vapaa tekemään kaiken tämän ja että ihmisen on syytä tehdä niitä asioita, jotka parantavat oman elämänsä laatua. siispä... tietääkö kukaan idättämisestä? vinkkejä kaivataan!