kyllä se on kärpänen.
nimesin sen Sepoksi.

nyt minuuttia myöhemmin tajuan, että myös vuokranantajani nimi on Seppo. mutta ehkä koen näiden olevan jokseenkin samanlaisia. täällä Pohjolassa vain harvoin, kesällä enemmän ja joskus talvella.
kun Seppo-ihminen tulee talvella käymään ja asumaan alakerrassa, kuulen kaiken mitä siellä tapahtuu. siitä olen päätellyt, että myös minun toimeni, eritoten narisevan lattiani paljastamana, välittyvät ihmis-Sepolle. tosin Sepon kuulo on huono, myös valikoiva. jääkaappini infernaalista meteliä kuvailisi hän vain pieneksi hälyksi. (ei se ehkä ihan infernaalinen ole, infernaalinen on vain vitutus kun se yöllä paukkaa metelöimään.)

tämä Seppo on aika hiljainen tänään. nyt se katsoo ikkunasta kaihoavasti ja kaipaa lumiseen maisemaan. aion kyllä patronoida eli matronoida Seppoa ja en päästä sitä sinne kuolemaan. tai en tiedä. koska vaikka Seppo onkin toinen elävä olento lisäkseni tässä asunnossani, en ehkä halua olla sen kanssa aina. tai esimerkiksi lihottaa sitä jouluksi, tai muiksi pyhiksi. (pääsiäinenhän tässä olisi lähellä.)
mutta miksi minun pitäisi päättää Sepon elämästä? tuntuu liian suurelta vastuulta.

viime vuonna mulla oli samanlainen tilanne, yhtäkkinen pörisijä-Antero tai vastaava (en enää muista hänen nimeänsä) oli talossa pari päivää ja sitten mulla meni hermo jatkuvaan pörinään ja itsetuhoiseen vapaudekaipuuseen. siispä tein kompromissin. otin Anteron mehiläisen karkoitus -tyylillä lasin ja paperin vangiksi, kävelin juhlallisesti kellariin ja päästin sen lentoon siellä. ainakin siellä on paljon enemmän pelehtimisen varaa: hieman lahoja lankkuja, monenmoisia huonekaluja, multaa, soraa, ikkunoita ja paljon, paljon tilaa. jätin Anteron oman onnensa nojaan, pieni siipipari olkapäillään. mietin, olisinko jättänyt lautasellisen hunajaa, mutta päätin Anteron ja itseni puolesta, että luontoäiti hoitaa eksyneetkin poikasensa, tähän loppui minun vastuunpakoiluni.

voi Seppo Seppo. mitäköhän sinulle tapahtuu?
minun vastuunpakoiluni jatkuu edelleen. mutta töihin alan än yy tee nyt ei vaan nyt.