mulla on kummipoika, jonka nimi on Oiva.
sitten mulla on kummipoika, jonka nimi on Miro.
ja sitten mulla on kummipoika, jonka nimi on Oiva.

tämä viimeisin oiva on uusin tulokas. kävin eilen katsomassa häntä napaystäväni (äiti) ja hänen miehensä (iskä) luona. soma pieni paketti, jolla oli paljon tukkaa.

kummina oleminen on superhienoa. tuntuu ihmeelliseltä, että mua on siunattu tällaisella luottamustehtävällä. on mahtavaa saada olla mukana seuraamassa pienen ihmisen kasvua. että saa olla lapselle Aikuinen. en ikinä uskonut, että tykkäisin aikuisena olemisesta, mutta ainakin näiltä osin se on parasta. lesoan kummipojillani reteästi kaikkiin ilmansuuntiin, noilla rakkailla. kunpa (o)saisin antaa edes osan siitä, mitä noilta lapsilta olen jo saanut.

oli mulla yks ongelmakin.
miten erottaisin kaksi Oivaa toisistaan? Hoiva ja Toiva sukunimien mukaan? Oiva-Veikko ja Oiva-Mies (kuten nuorelle tulokkaalle oli toiseksi nimeksi ehdotettu)?

ongelma ratkaistiin Oikulla. sillä nimellä kun tätä nuorimmaista kutsuttaneen muinaisen esi-isänsä mukaan.